• In de gebiedscommissie kom ik op voor de vrije stedeling in het centrum
  • Ik reis om iets van de wereld te begrijpen
  • Ik ontwikkel oplossingen voor de stad die ook echt werken

Rotterdam

De grote leugen

In de Stadskrant (http://www.stadskrant-rotterdam.nl), een officiële publicatie van de gemeente Rotterdam, staat dat het goed gaat met het toerisme in Rotterdam. Het aantal mensen dat de stad bezoekt zou met zeven procent gestegen zijn. van ruim 16 miljoen naar 17,5 miljoen.

Die toename van ruim 1,1 miljoen zou volledig zijn toe te schrijven aan de vliegtuigjes en de raceauto’s van de Red Bull Race en Monaco aan de Maas, samen goed voor 1,5 miljoen bezoekers. Tot zover de officiële cijfers van Rotterdam.

Al jaren wordt er gelogen over bezoekcijfers van gratis evenementen. Niet een klein beetje... ze gaan zes tot tien keer over de kop. En iedereen neemt ze kritiekloos over. Bij de vliegtuigjes werd geroepen dat er 700.000 bezoekers waren en iedereen nam dat over. Ik was er. Ik heb geteld. Ik heb langs de hele route gekeken waar mensen stonden. Ik heb het gecheckt en gedubbelcheckt met de kaart van Rotterdam. Er waren tussen de 60.000 en 80.000 en de stroom op weg terug naar huis kwam al halverwege op gang. Iedereen die er een gedetailleerde kaart van het centrum bij pakt, zal zien dat 700.000 mensen helemaal niet passen in de stad. Het parcours van Monaco aan de Maas was 3,5 km lang. Als langs het hele parcours 30 mensen per strekkende meter staan (daarvoor heb je aan beide zijden een stoep nodig van tien meter diep) kom je maximaal op 100.000 bezoekers. Die ruimte heb je niet. Guus van der Werff, directeur van de ondernemersverenigingen in het centrum, telde er 80.000 en volgens mijn telling kunnen het er niet meer geweest zijn. Toch werd er al heel snel geroepen dat er 300.000 mensen waren en in het officiële jaarverslag is dat getal nog eens opgepimpt naar 500.000. Als daar 700.000 bij wordt opgeteld van de Red Bull, komt het stadhuis dus op anderhalf miljoen. Logisch.

Op werkdagen trekken tijdens de spits 80.000 mensen naar hun werkplekken in de stad. Dan staan er overal files rond de stad en puilt het intensieve openbaar vervoer uit. Die 700.000 mensen kwamen naar het centrum met een zaterdagse dienstregeling en files waren er niet. Logisch...