‘Zonder steekpenningen krijg je in Nigeria geen olie uit de grond,’ zei de nieuwslezer zojuist over de miljoenenboete aan Shell vanwege steekpenningen aan de douane. De Nigeriaanse douane wilde 2.500 euro zakgeld hebben om mijn auto uit te voeren. En de medewerkers van het Deense bedrijf Maersk in Lagos wilden ook nog eens 1.200 euro onder de tafel hebben voor ze aan de slag wilden om mijn auto in een container te stoppen. 

Omdat Marjolijn en ik niets wilden betalen dat we niet verschuldigd waren, heeft het maanden geduurd voor de auto per container en de papieren per koerier zouden aankomen. De documenten heb ik maandag opgehaald. De container is in Antwerpen aangekomen en staat morgen in Ridderkerk. Vrijdag wordt hij in een douaneloods uit de container gereden. Ik heb nauwkeurige inspectie gevraagd. Ik heb geen idee wat er uit verdwenen is en ik heb geen idee of er contrabande in is gestopt. De shipping agent die er voor moest zorgen dat de auto verscheept werd, had een week lang geen zicht op wie de sleutel had en wat er gebeurde. Hij kreeg de sleutel pas terug toen de container verzegeld was. Vrijdag ga ik zien wat er in de container zit.